FejlesztőPark ÚJPEST- 1041 Budapest, Templom utca 1. |  oravecz.eva@fejlesztopark.hu |  bereczki.dora@fejlesztopark.hu 

Blog

Tanév végi kimerültség

Halász Mónika
Tanév végi kimerültség

Fáradt a gyerek?
Hasznos tanácsok és tippek, hogyan tegyük könyebbé a szünidő előtti hónapokat.

Kitartás, már csak 2 hónap

A tanév vége felé közeledve gyakran tapasztaljuk, hogy a reggeli ébresztés nehézkessé válik. Gyerekeink „nehezebben” kelnek, több „noszogatással” indul a nap. Az sem ritka, hogy teljesítményromlást tapasztalunk, melyek az osztályzatokban is láthatóvá válhatnak. Szinte már visszaszámlálunk az utolsó tanítási napig és nem győzzük kilátásba helyezni a nyári vakációt. Ez teljesen természetes. Gondoljunk arra, hogy mi magunk is elfáradunk a munkában, a hétköznapi tevékenységekben és mennyire várjuk már a pihenést, feltöltődést.

Íme, pár tipp, hogyan segíthetünk gyermekeinknek és hogyan tehetjük kevésbé stresszesé az utolsó hónapokat gyermekeinknek és magunknak egyaránt.

  1. Zöldségek, gyümölcsök fogyasztása

Tavasszal újra éled a természet és ezzel rengeteg vitamindús zöldség és gyümölcs válik elérhetővé. A tízórais dobozban helyet kaphat az eper, a szendvicsekben a friss zöldség, melyek friss energiával látják el gyermekeinket.

  1. Napfürdőzés, mozgás

A napos órák növekedésével lehetőségünk van több időt tölteni a levegőn, a mindenkit feltöltő meleg napsütésben. Gyermekeink az iskolában töltött idejük nagy részét iskolapadban, irányított tevékenységekkel töltik. A tél beköszöntével ez halmozódik, hiszen jellemzően az iskola után otthon keresünk elfoglaltságot. A tavasz remek lehetőség ad, hogy nagyobb mozgásteret biztosítsunk a téli gubbasztás után. Hétköznap az iskola után játszótéri mozgással, hétvégén kirándulásokkal, szabadtéri sport tevékenységekkel tölthetjük fel a téli időszakban kialakult mozgásigényt. A mozgás során fejlődik az izomzat, mely gyermekkorban kiemelten fontos, hiszen felnőttkori izomzatunk alapját képezi. A testmozgás során növekszik a szerotonin és endorfin szint, mely a boldogság érzéséért felelős. Ez előnyösen hat az alvásra, az étvágyra és olyan kognitív funkcióra is, mint az emlékező képesség.

  1. Naptár, tervezés

A kisiskolás gyerekek időbeli tájékozódása jellemzően még nem alakult ki. Bőszen mondjuk, hogy már csak 2 hónap, az utolsó tanítási nap, de jellemzően számukra ez nem informatív. Készítsünk közös naptárt, melyben vizuálisan is követjük a napokat, eseményeket.

  1. Alvás, esti tevékenységek koordinálása

Mindig és mindenkor fontos a megfelelő mennyiségű alvás. Utolsó pontban beszélünk róla, pedig mindennek az alapja. Hétköznap 8 órakor javasolt az elcsendesülés. A gyerekeknek rendkívül sok, új ingerrel kell megküzdeniük az ébrenlét során, ez nagyon fárasztó számukra. Az esti rutin kialakítása, az időben történő ágyba kerülés kiemelten fontos. Ehhez segítséget nyújthat egy esti rutin, mely során pontosan meghatározzuk a tevékenységek idejét és sorrendjét. A gyerekek, időbeli tájékozódás híján, nem mérik fel, hogy milyen tevékenységgel mennyi idő teli el. Segíthetünk egy rajzzal, mely idővonalon mutatja a tevékenységek időtartamát. Kezdetben ez nehezen megvalósíthatónak tűnik, hiszen a gyermeknek is van elképzelése, de a kitartásunk, és a következetesség meghozza gyümölcsét.